ΟΡΕΙΝΟ ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ

Αφετηρία της διαδροµής είναι η πόλη του Αγίου Νικολάου.

Ακολουθώντας την επαρχιακή οδό Αγίου Νικολάου - Κριτσάς, έπειτα από 10 περίπου χλµ. θα συναντήσετε το όµορφο, µοναδικό θα λέγαµε, χωριό Κριτσά. Αφού έχετε φτάσει στην Κριτσά έχετε δύο επιλογές για να διασχίσετε το Οροπέδιο Λασιθίου:

Η διαδροµή συνεχίζει (οδηγώντας αργά και µε προσοχή) προς το Οροπέδιο Λασιθίου και πιο συγκεκριµένα στο Μέσα Λασίθι και συνεχίστε την πορεία σας δεξιά για να διασχίσετε το Μαρµακέτο και να φτάσετε στο Τζερµιάδο, το µεγαλύτερο χωριό του Οροπεδίου Λασιθίου, όπου προτείνουµε να κάνετε µια στάση στον ενοριακό ναό της Αγίας Τριάδος και το µουσείο κειµηλίων ακριβώς δίπλα. Μην παραλείψετε να επισκεφτείτε το σηµαντικό σπήλαιο Τραπέζας, γνωστό και ως Κρόνιον και το οροπέδιο Νίσηµου. Συνεχίστε δυτικά, διασχίστε τους οικισµούς Λαγού και Πινακιανό και στη συνέχεια κατηφορίστε και σε περίπου 5 χλµ. θα φθάσετε στην Κερά.

3β Επιστρέφοντας προς τον Άγιο Νικόλαο, κατευθυνθείτε προς Λακώνια, διασχίσετε τους οικισµούς των Αµυγδάλων θα φθάσετε στο χωριό Ζένια.

Σε µικρή απόσταση από το χωριό υπάρχουν αποµεινάρια αρχαίας πόλης, καθώς και ο Αντζιγγανόσπηλιος, ένα από τα πλέον αξιόλογα σπήλαια του Λασιθίου που αξίζει να επισκεφτείτε. Ανηφορίζοντας θα περάσετε από τους Ποτάµους (Μέσα και Έξω), χωριά κτισµένα µέσα στο πράσινο, εξαιρετικής οµορφιάς και ιστορίας. Συνεχίζοντας φτάνετε στο Οροπέδιο Λασιθίου µε πρώτο σταθµό το Μέσα Λασίθι, λίγο πιο κάτω θα συναντήσετε τη Μονή Κρουσταλλένιας και στρίβοντας αριστερά συνεχίστε προς Άγιο Κωνσταντίνο, Άγιο Γεώργιο και Αβρακόντε. Όλα τα χωριά που θα συναντήσετε στο Οροπέδιο είναι µοναδικής οµορφιάς και επισκέψιµα καθόλη τη διάρκεια του χρόνου.

Σταµατήστε όπου σας αρέσει, πιάστε κουβέντα µε τους ντόπιους, δοκιµάστε ρακή µε οφτή πατάτα και αγοράστε τοπικά προϊόντα (µήλα, αχλάδια, φασόλια, πατάτες κ.α.).

Από τον Αβρακόντε µπορείτε να βρείτε ανηφορίζοντας το δρόµο που οδηγεί στο πανέµορφο οροπέδιο του Λιµνάκαρου, από όπου ξεκινάει η κυρίως ορειβατική διαδροµή για την κορυφή του Αφέντη. Επόµενος σταθµός το Ψυχρό, όµορφο χωριό µε πολλά νερά και µια βρύση µέσα στο δρόµο που βγάζει παγωµένο νερό.

∆εν πρέπει να φύγετε αν δεν επισκεφτείτε το φηµισµένο από την αρχαιότητα λατρευτικό σπήλαιο ∆ικταίο Άντρο που συγκεντρώνει χιλιάδες επισκέπτες κάθε χρόνο και σύµφωνα µε την παράδοση εδώ γεννήθηκε και κυρίως λατρεύτηκε ο πατέρας των Ολύµπιων Θεών, ο ∆ίας. Μπορείτε να φθάσετε στο σπήλαιο από την ειδικά διαµορφωµένη διαδροµή είτε µε τα πόδια, είτε µε γαϊδουράκια.

Η διαδροµή συνεχίζεται διασχίζοντας τους οικισµούς Αγ. Χαράλαµπος και Κάτω Μετόχι όπου λίγο έξω από το χωριό αξίζει να σταµατήσετε στην αναστηλωµένη Μονή Βιδιανής στην οποία λειτουργεί και µικρό µουσείο φυσικής ιστορίας. Ολοκληρώνοντας την περιήγηση στο Οροπέδιο, στρίψτε αριστερά, και αφού κάνετε µια στάση στο Σελί Αµπέλου απολαύστε τη θέα προς τη θάλασσα. Αρχίστε να κατηφορίζετε και σε περίπου 5 χλµ. θα φθάσετε στην Κερά µε καταπληκτική θέα στην κοιλάδα του Αβδού.Σταµατήσετε στην ιστορική Μονή Καρδιώτισσας για να θαυµάσετε τις ενδιαφέρουσες βυζαντινές αγιογραφίες.

Μην παραλείψετε να φάτε το ανεπανάληπτο ψητό στις ταβέρνες του χωριού, ψηµένο στον ξυλόφουρνο.

Η διαδροµή κατηφορίζει για να συναντήσει µε δεξιά παράκαµψη το γραφικό Κράσι όπου αξίζει να σταµατήσετε για έναν περίπατο στο χωριό και οπωσδήποτε για καφέ κάτω από το µεγάλο µνηµειακό πλάτανο που φιλοξενούσε πολλές φορές την καλλιτεχνική συντροφιά του µεγάλου στοχαστή Νίκου Καζαντζάκη.

Αφήνοντας πίσω σας το Κράσι και µετά από πορεία περίπου 10 χιλιοµέτρων προς βορρά, µε καταπληκτική θέα και µοναδική φύση, θα φθάσετε στο τουριστικό θέρετρο των Μαλίων, όπου απαραίτητη είναι η επίσκεψη στο ανακτορικό του συγκρότηµα, χτισµένο σύµφωνα µε την αρχιτεκτονική της Κνωσού και της Φαιστού, σε απόσταση 3 χλµ. ανατολικά από τον οικισµό.

Φεύγοντας από τα Μάλια ακολουθήστε την παλιά εθνική οδό Ηρακλείου – Αγίου Νικολάου και αφού συµβουλευτείτε τις πινακίδες στρίψτε αριστερά και κάντε µια στάση στο Σίσι, γραφικό ψαροχώρι της περιοχής ή λίγο πιο ανατολικά ένα ακόµη ψαροχώρι, τη Μίλατο µε πολλές ψαροταβέρνες και καταλύµατα.

Σε κοντινή απόσταση (3 χλµ.) και µε νοτιοανατολική κατεύθυνση θα συναντήσετε το ιστορικό Σπήλαιο της Μιλάτου όπου το 1823 µαρτύρησαν περίπου 200 χριστιανοί.

Ανηφορίζοντας και µετά από µια µικρή παράκαµψη δεξιά, θα βρεθείτε στο πολύ ιδιαίτερο και γραφικό χωριό Βραχάσι, όπου µια µικρή περιήγηση στον οικισµό κρίνεται απαραίτητη.

Συνεχίστε την πορεία σας νοτιοανατολικά και διασχίστε τον µικρό οικισµό Λατσίδα (ονοµαστή τα τελευταία χρόνια για τα σουβλάκια της). Επόµενος σταθµός είναι η πόλη της Νεάπολης και η διαδροµή ολοκληρώνεται µε επιστροφή στον Άγιο Νικόλαο.